Sieradzka Baza Mostowa to zbiór podstawowych informacji na temat obiektów mostowych znajdujących się w granicach Sieradza. Baza danych została stworzona aby usystematyzować i upowszechnić informacje o mostach, kładkach i wiaduktach na terenie miasta. Wymienione obiekty mają swoje znaczenie w układzie komunikacyjnym Sieradza, przyczyniają się (lub przyczyniły się) do rozwoju miasta, ponadto mają wartość estetyczną i historyczną. Materiały zgromadzone na stronie mogą przyczynić się do zwiększenia świadomości społecznej dotyczącej obiektów inżynierskich znajdujących się w mieście.
Odnalezienie i opisanie obiektów na terenie miasta było możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu map, zdjęć satelitarnych oraz ortofotomap. Informacje dotyczące konstrukcji i wymiarów obiektów zostały opracowane na podstawie oględzin, pomiarów inwentaryzacyjnych wykonywanych w terenie, informacji dostępnych w Internecie, dokumentacji przedmiotowych obiektów oraz z pomocą literatury w postaci podręczników akademickich i artykułów branżowych.
Odnalezienie i opisanie obiektów na terenie miasta było możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu map, zdjęć satelitarnych oraz ortofotomap. Informacje dotyczące konstrukcji i wymiarów obiektów zostały opracowane na podstawie oględzin, pomiarów inwentaryzacyjnych wykonywanych w terenie, informacji dostępnych w Internecie, dokumentacji przedmiotowych obiektów oraz z pomocą literatury w postaci podręczników akademickich i artykułów branżowych.
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w bazie zostały wykonane osobiście przez autora,
podczas wizji lokalnej. Ich kopiowanie i wykorzystywanie jest
dopuszczalne jedynie za zgodą autora. Rysunki zamieszczone na stronie
zostały wykonane przez autora.
Jak korzystać z bazy?
Menu znajduje się po prawej stronie. Każdy obiekt posiada osobną podstronę, oznaczoną odpowiednią kategorią. Mosty zostały podzielone na cztery podstawowe kategorie, to znaczy:
- Most drogowy (obiekty dostosowane do ruchu kołowego)
- Kładka (obiekty przeznaczone do ruchu pieszego)
- Most kolejowy (obiekty z nawierzchnią w postaci torów kolejowych)
- Wiadukt (przeznaczone do pokonania przeszkód innych niż cieki wodne)
Wszystkie obiekty z listy zostały naniesione na mapę, wygląd znaczników ustalono osobno dla każdej z czterech kategorii. Każdy znacznik na mapie został opatrzony linkiem do podstrony opisującej dany obiekt. Możliwe jest wyszukiwanie mostów poprzez wyszukiwarkę, wpisane hasło zostanie wyszukane w tytule oraz treści posta.
Przydatne pojęcia
Belka - element konstrukcyjny przęsła mostu, przenoszący momenty zginające i ścinanie.
Blachownica - dźwigar stalowy, zwykle o przekroju dwuteowym, zbudowany z blach połączonych poprzez nitowanie lub spawanie i najczęściej wzmocniony żebrami poprzecznymi lub podłużnymi.
Dźwigar - podstawowy element ustroju nośnego mostu uczestniczący w przekazywaniu obciążeń z pomostu na podpory.
Łożysko - element przekazujący obciążenie z przęsła na podporę oraz zapewniający wymaganą swobodę przemieszczeń i obrotów przęsła.
Poprzecznica - belka ułożona poprzecznie do osi mostu, przenosząca obciążenia z pomostu na dźwigary główne.
Prefabrykat - gotowy element przeznaczony do montażu na placu budowy; w rozumieniu potocznym najczęściej jest to element betonowy (żelbetowy lub sprężony).
Przyczółek - skrajna podpora mostu; most standardowo posiada dwa przyczółki zlokalizowane na obu jego końcach.
Filar - podpora pośrednia mostu; zasadniczo każda podpora mostu, która nie jest przyczółkiem.
Pylon - podpora mostu wiszącego lub podwieszonego, do której mocowane są kable nośne lub cięgna podwieszające.
Wanta - ukośnie biegnąca lina nośna (cięgno), podtrzymująca przęsło mostu podwieszonego.
Stężenie, tężnik - podłużny lub poprzeczny element zapewniający geometryczną niezmienność przęsła jako bryły przestrzennej.
Literatura dot. sieradzkich mostów
- Hebda M.: Ocena przyczyn uszkodzeń i metoda naprawy elementów pomostu mostu kratownicowego. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury, z. 64, nr 3/I/2017, s. 179-188.
- Jakiel P., Mańko Z.: Analiza numeryczna stalowego mostu wantowego w Sieradzu w aspekcie badań doświadczalnych. XLV Konferencja Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZiTB, Wrocław-Krynica 1999, tom 6, s. 127-136.
- Jakiel P., Mańko Z.: Badania dynamiczne stalowego mostu wantowego w Sieradzu. XLVI Konferencja Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZiTB, Wrocław-Krynica 2000, tom 4, s. 33-40.
- Jakiel P., Mańko Z.: Estimation of cables' tension of cable-stayed footbridge using measured natural frequencies, Dynamics of Civil Engineering and Transport Structures and Wind Engineering – DYN-WIND’2017.
- Jakiel P., Olaszek P.: Dynamic full-scale field test of steel cable-stayed bridge in Sieradz using computer vision method, EVACES 2007.
- Jakiel P., Olczyk P.: Pierwsze polskie kładki podwieszone i współczesne problemy ich eksploatacji. Inżynieria i Budownictwo, nr 11-12/2021, s. 535-546.
- Kamiński Z.: Sieradzkie mosty. Na Sieradzkich Szlakach, nr 3/1991, s. 20-21.
- Matusiak J.: O schronach i komorach minowych w sieradzkim moście na Warcie. Na Sieradzkich Szlakach, nr 1-2/2002, s. 7.
- Olczyk P.: 40 lat mostu wantowego w Sieradzu. Stowarzyszenie Kreatywny Sieradz, Sieradz, 2018.
- Olczyk P.: 120 lat mostu kolejowego nad Wartą w Sieradzu. Na Sieradzkich Szlakach, nr 1/2022, s. 14-20.
- Olczyk P.: Remont sieradzkiego mostu wantowego. Na Sieradzkich Szlakach, nr 1/2023, s. 40-45.
- Olczyk P., Rabiega J.: Remont podwieszonej kładki nad rzeką Wartą w Sieradzu. Inżynieria i Budownictwo, nr 3-4/2022, s. 178-182.
- Olczyk P., Rabiega J.: Stan techniczny podwieszonej kładki nad rzeką Wartą w Sieradzu po 40 latach eksploatacji. Mosty, nr 4/2021, s. 63-66.
- Ruszkowski A.: O sieradzkich mostach raz jeszcze. Na Sieradzkich Szlakach, nr 2/2012, s. 46-48.
- Ruszkowski A.: Sieradzki most kolejowy podczas II wojny światowej. Na Sieradzkich Szlakach, nr 4/1998, s. 17.
- Sadowski J., Mrówka K.: Most ufortyfikowany w Sieradzu. Forteca, nr 3-4/1998, s. 95-98.