Most kolejowy nad Wartą

Zobacz na mapie: Most kolejowy nad Wartą
Kolejowy most na Warcie jest jedną z najbardziej okazałych budowli w ciągu linii kolejowej numer 14, usytuowany jest w kilometrze 57,638. Most został wybudowany w 1902 roku, w ramach budowy linii Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Obiekt zlokalizowano stosunkowo daleko na północ od miasta, by ominąć liczne starorzecza i koryta rozciągające się na łęgach. Filary i przyczółki dostosowano do linii dwutorowej, przy czym początkowo zbudowano tylko jeden tor, z założeniem późniejszej rozbudowy. Oryginalne dźwigary kratowe miały rozpiętość teoretyczną 44,5 m i wykratowanie wielokrotne typu N, każdy z nich miał masę niemal 119 ton. Dźwigary skrajne zaprojektowano jako blachownicowe, by pod spodem przeprowadzić ciągi komunikacyjne. Oparcie przęseł skrajnych zrealizowano na specjalnie zaprojektowanych podporach ruchomych w formie ram z dwoma krzyżulcami i połączeniem na sworznie.
Z uwagi na swoje duże znaczenie strategiczne, most kilkukrotnie ulegał zniszczeniu podczas działań wojennych. Po raz pierwszy został zniszczony w 1914 roku, po czym w pełni odbudowany w latach 1922-1925. Następnie po zniszczeniu w 1939 roku most odbudowali Niemcy, przywracając ruch w 1940 roku. Pod koniec II wojny światowej most został wysadzony po raz kolejny, w 1945 roku, przez wojska niemieckie. W tym samym roku przywrócono ruch na torze 2 (południowym), tor 1 doczekał się pełnej odbudowy dopiero w 1954 roku. Po wojnie most został wyremontowany najpierw w latach 70, wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 14, przeprowadzoną na szlaku Zduńska Wola - Sieradz w 1973 roku. Poważny remont odbył się w 2012 roku, wtedy wymieniono nawierzchnię i zastosowano nowe zabezpieczenia antykorozyjne, remont trwał od sierpnia do grudnia. Dźwigary główne kratowe obecnego mostu to kratownice typu W z dodatkowymi słupkami, spawano-nitowane oraz nitowane, o rozpiętości 44,5 m i wysokości 4,75 m każda. Wysokość konstrukcyjna (czyli odległość między spodem konstrukcji a główką szyny) dla kratownic wynosi 5,60 m, zaś dla przęseł skrajnych blachownicowych 1,55 m. Łączna masa całej konstrukcji nośnej to prawie 1400 ton.

TYP OBIEKTU: most kolejowy
PRZESZKODA: rzeka Warta
KONSTRUKCJA: stalowa
   Schemat statyczny: belkowy, swobodnie podparty
   Dźwigary główne: kratownicowe (5), blachownicowe (2)
GEOMETRIA:
   Liczba przęseł: 7 (13,50 + 5x44,40 + 13,50 m)
   Długość całkowita: 257,20 m

Przęsła skrajne od strony wschodniej

Stężenia jednego z przęseł kratowych

Łożysko przesuwne na skrajnym filarze

Inny typ łożyska na filarze skrajnym