Most wantowy nad Wartą

Zobacz na mapie: Most wantowy nad Wartą
Most podwieszony (mylnie nazywany czasem wiszącym) został oddany do użytku 02.05.1979 roku. Wybudowany został na podstawie projektu Z. Hotlosia przez Płockie Przedsiębiorstwo Budowy Mostów na miejscu istniejącego wcześniej w tym miejscu mostu pontonowego. Inwestorem był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Sieradzu. Obecnie obiekt jest często określany jako "Biały Most" lub "Most Zakochanych".
 
Przęsło nurtowe mostu ma 75,88 m rozpiętości, zaś pylon mierzy 43,5 metra wysokości i znajduje się na prawym brzegu rzeki Warty. Pylon jest utwierdzony w konstrukcji pomostu i opiera się na filarze za pośrednictwem łożysk. Dźwigarami pomostu są belki walcowane ze stali St37-2 o wysokości 550 mm wyprodukowane w hiszpańskiej wytwórni - na środnikach dwuteowników znajdują się znakowania "Made in Spain" oraz ENSIDESA (Empresa Nacional Siderúrgica De España Sociedad Anónima). Pozostałe elementy stalowe, w tym pylon, wykonano ze stali St3M. Dźwigary główne połączone są poprzecznicami dwuteowymi o wysokości 525 mm i 250 mm, spośród których wyższe wykonano jako ażurowe z otworami kołowymi w środnikach. Ortotropowa płyta pomostowa składa się z blachy o grubości 10 mm, użebrowanej podłużnie płaskownikami 12x200 mm, zaś nawierzchnię pomostu stanowi asfalt lany. Wanty o średnicy 48 mm, w ilości 12 kabli ułożonych w układzie harfowym i zakotwionych w trzech poziomach w pylonie, wykonano ze stali wysokiej wytrzymałości. Podwieszony most w Sieradzu jest jednym z pierwszych tego typu obiektów w kraju, zaś do 1999 roku posiadał najdłuższe przęsło w Polsce podwieszone do jednego pylonu.
 
Na 40-lecie przekazania mostu do eksploatacji wydana została publikacja okolicznościowa 40 lat mostu wantowego w Sieradzu 1979-2019, opisująca pokrótce historię i konstrukcję mostu. W dniu 2 maja 2019 r., dokładnie w 40 rocznicę oddania obiektu do użytkowania, odbyła się impreza plenerowa zorganizowana przez Urząd Miasta z inicjatywy lokalnych sympatyków obiektu, połączona z obchodami Dnia Flagi RP. Po zmroku tego samego dnia uruchomiona została kolorowa iluminacja kładki. W połowie 2019 roku sporządzona została ekspertyza techniczna obiektu, która wykazała konieczność zamknięcia go dla ruchu pojazdów kołowych i wprowadzenie stałego monitoringu kładki, z uwagi na stan techniczny cięgien podwieszających. Prace związane z modernizacją kładki rozpoczęły się w połowie lutego 2022 roku.

TYP OBIEKTU: kładka pieszo-jezdna
PRZESZKODA: rzeka Warta
KONSTRUKCJA: stalowa
   Schemat statyczny: podwieszony
   Dźwigary główne: pełnościenne, dwuteowe I550 (pomost)
GEOMETRIA:
   Liczba przęseł: 5 (9,12+75,88+19,00+19,00+19,00 m)
   Długość całkowita: 142,00 m
 
Widok obiektu od strony wschodniej

Oparcie pylonu na podporze


Widok z boku na oparcie pylonu

Zbliżenie na cięgno podwieszające


Zakotwienie want w szczycie pylonu


Zakotwienie czynne cięgna w pomoście

Zakotwienie bierne cięgna w pylonie

Podstawa pylonu

Drabina prowadząca na szczyt pylonu

Pomost widziany od spodu

Elementy wyposażenia - balustrada z płaskowników i oświetlenie

Rysunek mostu - widok z boku

Rysunek mostu - przekrój poprzeczny w miejscu oparcia pylonu